Waarom macadamianoten gezond zijn

Waarom macadamianoten gezond zijn

Wil jij gezonder eten en fit blijven? Of wil je afvallen? Dan zijn noten zeker een aanrader. Er zijn talloze verschillende soorten noten en gelukkig zijn ze stuk voor stuk gezond. Tevens zijn noten ook een goede bron van energie, vitamines, mineralen en gezonde vetten. In dit artikel lees je alles over wat macadamianoten zijn, waarom ze zo gezond zijn en waar je ze goed mee kan combineren. 

Wat zijn macadamianoten?

De macadamia is een geroosterde noot en komt van oorsprong uit Australië. Het is een kleine, blanke noot en is daarnaast ook nog zeer smakelijk. Naast dat het een noot is die veel wordt gegeten, wordt het ook vaak gebruikt in haar- en huidproducten. De oliën in de macadamianoten zijn namelijk erg goed voor je huid en haar.  

Waarom zijn macadamianoten zo gezond?

Macadamianoten zitten vol met gezonde vetten, vitamines en mineralen. Waar je normaal zou denken dat vetten ongezond zijn, zitten macadamia’s vol met onverzadigde vetten, welke wel weer gezond zijn. Een van de voordelen van onverzadigde vetten is dat ze het cholesterol in je lichaam verlagen en daarmee het risico op hart- en vaatziekten ook 

verlagen. De macadamia bevat ook veel vitamines, waaronder verschillende soorten vitamine B. Je lichaam heeft verschillende soorten vitamine B nodig voor verschillende processen, waaronder je zenuwstelsel en immuunsysteem. Ook de verschillende soorten mineralen die in de macadamia zitten, denk bijvoorbeeld aan ijzer en calcium, zijn goed voor je lichaam. Ijzer is een goed mineraal voor de vorming van hemoglobine, wat onderdeel is van de rode bloedcellen. Deze bloedcellen vervoeren het zuurstof door ons lichaam. Calcium is natuurlijk nodig voor het behouden van gezonde botten. Tenslotte bevat de macadamia ook weinig koolhydraten, namelijk maar 5 gram per 100 gram. 

Waar je macadamianoten goed mee kunt combineren

Een populaire combinatie met macadamianoten is yoghurt, havermout, chia zaden en appel. Je kunt appel ook vervangen door andere soorten fruit, zoals banaan of kiwi. Daarnaast kun je macadamianoten ook mengen met wat chocolade. Door pure chocolade te laten smelten, kun je de macadamianoten hierin onderdompelen. Zorg er wel voor dat je niet te veel chocolade gebruikt, zodat het nog wel een gezonde snack blijft. Ook kun je noten nog door een salade heen mengen voor extra smaak toevoeging. Ten slotte kun je vaak noten in verschillende recepten vervangen door de macadamianoot om er eens een andere draai aan te geven. 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *